Kurser i forebyggelse af arbejdsrelateret stress


NYE Visioner har mange års erfaring med at hjælpe medarbejdere som er blevet ramt af arbejdsrelateret stress. Vi har udviklet et nyt stresskoncept, som dækker et behov i markedet som ingen af markedsdeltagerne dækker –  Der er tale om et meget praktisk hands-on koncept, med en stærk opfølgningsdel, og lokal forankring.

Der er 2 målgrupper for dette forløb:

Medarbejdere der er ramt af arbejdsrelateret stress, og hvis der ikke handles hurtigt kan de være på vej mod en sygemelding.

Medarbejdere som har været ramt af arbejdsrelateret stress og som nu er på vej på arbejde igen - evt. på nedsat tid. 

Arbejdsopgaverne er vokset medarbejderen over hovedet, og der er ikke overblik eller styr på tingene. 

Medarbejderen kan opleve at arbejde væsentlig mere end 37 timer om ugen, uden at dette hjælper væsentligt på udførelsen af arbejdsopgaverne. Medarbejderen er presset. 

Der kan være problemer med kvaliteten, måske glemmes ting etc. Medarbejderen oplever at der ikke rigtig er noget som lykkedes, og at opgaver, møder, e-mails og forstyrrelser er blevet for meget. 

Vi beskæftiger os alene med personer, hvor stressen kan relateres til arbejdets udførelse - altså den måde medarbejderen arbejder og tilrettelægger arbejdet på. Vi taler om personer, som ikke ved egen hjælp kan opbygge systemer og værktøjer til at få styr på egen arbejdssituation.

På dette kursus lærer du:

  • At få et 100% overblik over alle sine opgaver.

  • At kunne planlægge og prioritere sine opgaver.

  • At være bevidst om konsekvenserne ved at sige ja og nej til opgaver.

  • At få nogle værktøjer til at undgå den dårlige stress i fremtiden.

  • At være på forkant i stedet for at være på bagkant.

  • At have styr på sin indbakke hver dag.

  • At holde fri når man har fri. Ikke bare holde fri - men mentalt fri!

NYE Visioner stiller med en partner indenfor 48 timer efter aftalen er lavet. Som tager hånd om medarbejderen og situationen.

Vi mødes med den pågældende medarbejder, og får skabt en god dialog om, hvad der er gået galt og hvilke konsekvenser der har været, og er ved dette.

Herefter sammensætter vi med medarbejderen træningsforløbet, og aftaler hvor vi sætter ind. Således vil forløbet være skræddersyet til den enkelte medarbejders behov og vi sikre, at alt sker i det tempo der passer medarbejderen.

Forankringen:

Typisk vil vi mødes 4-5 gange over 3-4 måneder, hvor vi vil følge op på handlingsplanen og efter hver session udfærdige hjemmeopgaver og skriftlig feedback som sendes til medarbejderen. Alt dette for at sikre, at medarbejderen hurtigt får implementeret de nye gode arbejdsvaner. 

Efter det 3. individuelle møde med medarbejderen, hvor vi er påbegyndt at implementere en række værktøjer og metoder,  aftales et møde med medarbejderens leder, hvor handlingsplanen præsenteres. Lederen vil endvidere få et støtteværktøj med vejledning til, hvordan medarbejderen bedst støttes og hjælpes fremadrettet. Dette gøres for at sikre forankringen, og forebygge at der opleves negativ stress igen. Det er således en forudsætning, at den enkelte leder afsætter den fornødne tid til dette. Alternativ deltagelse fra HR afdelingen. 

Der er tale om en 10 punkts plan som løber i 8 uger. Der skal bruges ca. 30 minutter med medarbejderen og nærmeste leder/HR afdelingen hver uge i 8 uger.